Jak firmy mlží o svých zázračných výrobcích.
Asi každý z nás viděl reklamu v televizi, v časopisu nebo na internetu. Tomu se téměř nedá vyhnout. A určitě si každý všiml reklam, které slibují hory doly. Zubní pasta, která vybělí vaše zuby a zabrání paradentóze či zázračný krém, který vás omladí o deset let.
To vše co slýcháme a čteme v reklamních článcích může být zcela jinak ve skutečnosti, než jak nám to firmy prezentují. Jsou tedy tyto reklamy, které tvrdí tyto věci podvod nebo jen nepravda. Či si sami můžeme za to, že výrobky nefungují tak jak si představujeme?
Samozřejmě je na trhu drtivá většina výrobků, které splňují to, co slibují, ale kolik a jaké výrobky jsou vlastně zcela bezcenné a přesto se prodávají za drahé peníze a slouží spíše jako placebo efekt.
Bílé zuby za týden
Specialistou jsou na řekněme ne úplně pravdivé reklamy, firmy prodávající a vyrábějící zubní pasty. Po některé zubní pastě budete mít zuby bílé jako perličky, díky další zubní pastě budete mít dásně jako za mlada a podobně.
Ale co je na tom pravdy. Zuby si čistím pravidelně minimálně dvakrát denně a to již 44 let. Za tu dobu jsem vystřídala mnoho zubních past a nepozorovala jsem nic, z toho co reklama tvrdí. Ano je pravda, že díky zubní pastě je čištění zubů efektivnější než bez ní, a dokáže zuby vyčistit celkem slušně. Ale další pozitivní efekty jsem nikdy nezaznamenala.
Doplňky pro sportovce
Zázračné pilulky nebo prášek, po kterém rostou svaly, spalujete daleko více tuku než bez nich a podobně. To vše nám tvrdí gigantický trh s doplňky stravy pro sportovce. Jak je tedy možné, že když se podívám kolem sebe, vidím tolik obézních lidí.
Kdyby opravdu tyto přípravky fungovali, tak přece bude mít většina z nás dokonalou postavu. Nebo je to opět jen marketingová masáž firem, které vám chtějí prodat sny. Ano možná doplňky obsahují jisté množství látek, které mohou přispět k lepšímu zdraví a výkonu. Ale jaká je jejich pravá účinnost je dost spekulativní.
Omládnete o deset let
Kdo by nechtěl omládnout od pár let. To, že to dokáže nějaký krém, slibuje hodně firem na trhu. Ano, možná díky hydrataci pokožky a podobně, můžete o něco málo zmírnit účinky stárnutí, ale rozhodně nevrátíte roky zpět.
Ať už je to krém, či zázračný šampón proti vypadávání vlasů, tak jsme opět masírováni reklamou, která dle mého říká nepravdy. Rozhodně netvrdím, že se jedná o podvod, ale rozhodně nedosahují propagovaných výsledků.
Toto byly jen tři příklady, jak nás denně masíruje dnešní svět výrobky, které v podstatě ani nepotřebujeme. Díky tomu vzniká milióny tun odpadu, miliony zbytečných produktů, které jsou jen nástrojem na obrazně řečeno tisknutí peněz pro obří korporáty.
Enormní tlak na konzum vidíme v podstatě u každého výrobku. Elektronika je po pár letech nefunkční aby firmy prodávali. Software se neustále mění, aby se prodávalo, a přináší další aktualizace, abychom museli své počítače neustále obměňovat.
Ani tak ve finále nejde o to, kolikrát si koupíme nový telefon. Nebo kolik zbytečných věcí máme a zbytečně. Ani není nic špatného na tom, že firmy chtějí vydělávat. Ale kde bude končit materiál, který je již opotřebený.
Kam se bude ukládat plast, těžké kovy a mnoho dalšího co téměř nelze zničit, když do nekonečna kupujeme zbytečnosti, které mají své obaly, obsahují jedovaté látky a podobně. Je třeba se zamyslet, jestli by nestačilo alespoň trochu v konzumu zpomalit, méně se zaměřit na neustálý růst a mamon.
Místo toho se zamyslet, kam takové plýtvání a znečišťování povede. I když to zdánlivě nesouvisí s pravdou či nepravdou o funkčnosti výrobků, tak je to úzce spojeno. Pokusme se tedy příště až nás bude lákat koupit si nějakou tu zázračnou novinku, zamyslet jestli jí opravdu potřebujeme.